En av de första sakerna man gör när man skapar ett nytt företag är sannolikt att komma fram till en logotyp för företaget. Logotypen måste man ju redan ha klar när det är dags att skapa hemsidan och hela företagets närvaro på internet, eftersom färgskala, design och annat på hemsidan med mera ofta utformas med utgångspunkt i logotypen.

När man ska skapa en logotyp bör man börja med att fråga sig själv om den bara ska bestå av text eller om man också ska ha en symbol. En symbol kan göra det lättare att känna igen logotypen på långt håll eller om den förekommer i mindre storlek, varför det kan vara en god idé. Om man tycker att det är svårt att komma på passande symboler kan man utgå från företagets initialer – symbolen kan helt enkelt vara den inledande bokstaven som stiliserats på ett abstrakt sätt.

Nästa steg är att välja färger till sin logotyp, och i detta steg är det bra att hitta som mest två färger man vill använda, och hålla sig till dem. Man bör också undvika så många specialeffekter som möjligt, till exempel skuggningar. Anledningen är densamma i båda fallen – enkelhet. Ju enklare en logotyp är, desto lättare blir den att känna igen och komma ihåg. Man bör också se till att logotypen fungerar i svartvit version, eftersom det kan vara nödvändigt att trycka den så i vissa sammanhang.design-1210160_960_720

Teckensnittet är ett annat viktigt val när man skapar sin logotyp. Det bör förmedla samma känsla som man vill inge som företag – till exempel lekfullhet eller pålitlighet – och samtidigt vara så tidlöst att logotypen fortfarande känns aktuell tio, tjugo eller trettio år senare.

Om du tycker att det känns svårt att designa en egen logga, kan ett alternativ naturligtvis vara att anlita en webbyrå eller ett designföretag för att ta fram en logotyp åt dig. Sådana tjänster kan dock snabbt bli kostsamma, varför det kan vara bra att ha en buffert med pengar tillgänglig.

Taggar: , , , , ,